Weerstand tegen digitaal parkeren in het Egmond aan Zee: ‘Ik krijg er de zenuwen van’
De gemeente Bergen stapt per 1 maart 2022 officieel over op digitaal parkeren en dat stuit op veel protest bij bewoners van de vergrijsde gemeente. Veel senioren zijn digibeet of hebben überhaupt geen computer of telefoon met internet thuis. Dat geldt bijvoorbeeld voor Ria Heusy (78) uit Egmond aan Zee. “Ik krijg er de zenuwen van”, zegt ze tegen Hart van Nederland.
De man van Ria was goed met internet, maar sinds hij is overleden weet ze niet hoe ze dingen digitaal moet regelen. “Het is echt een probleem voor mij. Als mijn kleinkinderen komen, moet iedere keer het kenteken van die auto genoteerd worden. Ik ben er heel afhankelijk door.”
De gemeente Bergen stapt per 1 maart 2022 officieel over op digitaal parkeren en dat stuit op veel protest bij bewoners van de vergrijsde gemeente. Veel senioren zijn digibeet of hebben überhaupt geen computer of telefoon met internet thuis. Dat geldt bijvoorbeeld voor Ria Heusy (78) uit Egmond aan Zee. “Ik krijg er de zenuwen van”, zegt ze tegen Hart van Nederland.
‘Het is echt een ramp’
Vanaf 1 maart moeten inwoners van de gemeente via ParkeerService parkeervergunningen digitaal aanvragen én al het bezoek aanmelden via een digitaal platform. Tot nu toe konden parkeerders voor de deur een parkeerschijf achter de voorruit leggen, maar dat is straks dus verleden tijd.
Elke dag hangt Ria aan de lijn met de gemeente of werknemers van ParkeerService, maar ze wordt van het kastje naar de muur gestuurd. “Het is echt een ramp voor mij.”
Hulp bij digitalisering
De overstap op digitaal parkeren werd eerder uitgesteld, omdat de privacy niet gewaarborgd was. Een inwoner van Egmond aan Zee trok twijfels bij de hoeveelheid informatie die men moest delen bij een aanvraag bij ParkeerService. De gemeente heeft daardoor “het aanvraagproces helemaal onder de loep genomen, extern beoordeeld en veilig bevonden”. Wethouder Erik Bekkering is blij dat de seinen nu op groen staan.
Volgens een woordvoerder van wethouder Bekkering hoeven Ria en andere inwoners zich geen zorgen te maken over de digitalisering. “We hebben aangeboden om maatwerk te leveren, dus gaan ervoor zorgen dat mensen die niet digitaal vaardig zijn, hulp krijgen die ze nodig hebben”. Hiermee doelt de gemeente op het inzetten van het Sociaal Team om bijvoorbeeld hulp te krijgen van de lokale bibliotheek bij het doen van een parkeeraanvraag.