5 Gründe, öfter mit dem Fahrrad zu fahren

Fietsen is gezond, Das wussten wir natürlich schon lange. Radfahren ist gut für Körper und Geist. Radfahren senkt das Risiko für Typ-Diabetes 2 und Herz-Kreislauf-Erkrankungen. Aber es hilft auch, sich vollkommen zu entspannen. Op de fiets kun je namelijk even helemaal je hoofd leegmaken. Daarom vind je in dit artikel vijf redenen om vaker de fiets te pakken.

Egmond aan zee heeft geweldige fietsroutes

Egmond aan zee is een prachtige omgeving. Een heerlijke omgeving om de fiets te pakken en één van de mooie routes te fietsen. Je kunt denken aan het rondje Egond, Casticum en Heilo. Of een rondje door Noord-Holland. Dit is een mooie fietstocht van 42 kilometer naar, Alkmar, Akersloot en Limmen. Dit zijn nog maar 2 van de mooie fietstochten die je in de omgeving kunt ondernemen. Voor nog meer mooie fietstochten kun je hier kijken.

Fietsen helpt tegen overgewicht

Fietsen is een goede manier om die extra (Corona) kilo’s kwijt te raken. Als je wat vaker de auto laat staan en de fiets pakt dan verbrand je stiekem aardig wat extra calorieën. Hiermee kun je snel wat kilo’s verliezen. Fietsen is een beweging die de gewrichten bijna niet belast. Dus als je al wat ouder of zwaarder bent is dit een uitstekende manier om wat extra beweging te pakken. En als het wat slechter weer is kun je ook binnen fietsen met een hometrainer voor ouderen.

Fietsen zorgt ervoor dat je beter slaapt

Uit onderzoek is gebleken dat je beter slaapt wanneer je iedere dag even gaat fietsen. Je valt sneller in slaap en je slaapt langer door. Dus wanneer jij moeite hebt om de slaap de te pakken dan kun je het beste even iedere dag een half uurtje fietsen.

Fietsen zorgt voor een beter immuunsysteem

von dit onderzoek bleek dat trappende ouderen, die regelmatig een lange afstand fietsen het immuunsysteem van een twintiger hadden. Het effect van bewegen op oudere leeftijd is heel groot. Het heeft heel veel voordelen voor ons lichaam, spieren en dus ook op ons immuunsysteem. Je hoeft niet iedere dag 100 kilometer te fietsen om verbetering te zien. Iedere dag een ritje naar de supermarkt kan al voor een verbetering zorgen.

Met fietsen verhoog je de stofwisseling

Iedere keer wanneer je een stukje fietst verhoog je de stofwisseling. Hierdoor je tijdelijk meer energie na de inspanning. Grijp daarom elke mogelijkheid aan om je hartslag te verhogen: neem de trap, ga vaker wandelen en pak zo mogelijk de fiets.