Heb jij ’s avonds moeite om de slaap te vatten? Voel je je constant moe? Erg vervelend. Wie weet heb je baat bij het wijzigen van je avondrituelen. Het is namelijk de kunst om je lichaam en geest zo goed mogelijk voor te bereiden op de slaap.

 

  1. Orden je gedachten

 

Ben je iemand die veel nadenkt? Pieker je bijvoorbeeld over welke tas je de volgende dag meeneemt naar je werk? Die dstrct of schoudertas dames? Of ga je een weekendje weg en weet je niet wat er allemaal mee moet in je weekendtas? Uiteraard helpt piekeren niet als je wilt gaan slapen. Soms kan het helpen om alles op te schrijven voordat je je bed opzoekt. Je kan bijvoorbeeld een lijstje maken van wat je de volgende dag moet doen. Of je schrijft op wat er allemaal gebeurt is.

 

  1. Leg digitale apparaten weg

 

Uit onderzoek blijkt dat blauw licht een slechte invloed heeft op in slaap vallen. Blauw licht houdt je geest wakker. Bovendien krijg je door een smartphone allerlei prikkels. Het beste is het om een uur voordat je gaat slapen geen digitale apparaten meer te gebruiken.

 

  1. Ga in bad

Maar wat doe je dan? Heb je thuis een bad dan kan een warm bad wonderen doen. Doordat je lichaam afkoelt na het badderen is dat een sein voor je hersenen dat het bedtijd is. Daarnaast is het zo dat een warm bad voor ontspanning zorgt.

 

  1. Neem een massage

Heb je thuis geen bad? Een massage kan eveneens helpen om in slaap te vallen. Het helpt om je spieren te ontspannen en vaak voel je je er rustiger door. Heb je een partner? Vraag hem of haar dan om een massage voor het slapen gaan. Woon je alleen? Ook dan kan het helpen om bijvoorbeeld je benen en voeten te masseren. Dat werkt net zo goed ontspannend.

 

  1. Neem geen slaapmutsje

Vroeger dacht men dat het hielp om een slaapmutsje, oftwel een glas alcohol te nuttigen voor het slapengaan. Helaas zorgt alcohol er misschien wel voor dat je sneller in slaap valt, maar de kwaliteit van je slaap wordt eveneens minder. Denk na over wat je eet voor het slapen. Cafeine heeft bijvoorbeeld eveneens een negatief effect op je nachtrust. Datzelfde geldt voor teveel eten.