De Eeuwigelaan door Rob van de Pas

De Bergense laan met de scheve bomen spreekt tot de verbeelding. Hij verbindt Bergen Binnen met Bergen aan Zee en vice versa. Wil je een keer binnendoor naar Egmond, en je neemt de tijd ervoor, dan overvalt je een heerlijk vakantiegevoel. Heel vroeger had je alleen de Buerweg om naar de kust te rijden en onder druk van de vooruitgang en het ontstaan van Bergen aan Zee werd de Eeuwigelaan aangelegd met aan beide zijden villa’s.

rob-van-de-pasVan de Pas, Hoe was het ook alweer? “Bergen, dit dorp is NIET gebouwd voor snelverkeer”!

Fraaie huizen die je ook in Bloemendaal, Blaricum of Wassenaar kunt tegenkomen. Naar mijn weten bestaat er maar één Eeuwigelaan in Nederland en die heeft zelfs een uniek verkeersbord waarop gewaarschuwd wordt voor : ‘scheve bomen’. Het is de laan waar je móet wonen als je veel oud of nieuw geld hebt. Tja, dat je op elke mooie zomerse zondagmiddag, achter in je tuin, in het geluid van gemobiliseerd strandverkeer en fijnstof moet zitten neem je dan op de koop toe.

Het gaat tenslotte om status, erkenning, aanzien, ruimte, en veel bos- en duingebied waar de hardwerkende juppen minder dan de helft van de week kunnen verblijven. Soms zijn het zelfs villa’s met stevige kruisen, want ook in een riante woning kan het huis te klein zijn….! Nee, het is er niet altijd rozengeur en maneschijn zoals Wilco Bergmans in zijn boek “Hemel en Hel op de Eeuwigelaan” schreef. Laat ik het anders zeggen: er wonen veel ‘tweede huwelijken’ op de laan der ‘scheve schaatsen’. Niets menselijks is de bewoner van die aansprekende laan met de scheve bomen hem of haar dus vreemd. Die mensen weten heel goed wat het is om daar dagelijks te moeten en willen zijn. Dát zijn de ervaringsdeskundigen.

Afgelopen week heeft de ambitieuze wethouder van Ruimtelijke Opruiming, Peter van Huissteden, besloten dat de laan, het voetpad en het fietspad ‘op de schop gaan’! Dat betekent zoveel als ‘bewerkt worden, onderzocht worden, opnieuw ingericht worden, veranderd worden, gerenoveerd worden’, etc. “Niets doen is geen optie”, zegt de strijdbare wethouder er in een alles betekende bijzin bij. Er gaat dus zéker iets gebeuren aan de Eeuwigelaan. Het ‘er gaat iets gebeuren’ is inmiddels een retrospectief verhaal voor de laan met de scheve bomen. Al sinds de jaren zeventig wil de autolobby, busondernemingen, transportbedrijven en figuren met een dendrofobie de laan van haar identiteit beroven. In diezelfde periode is er ook nog een plan geweest om de Bergerweg vanaf ‘EXTASE’ in een keer via de Philisteinse polder door te trekken tot de Franschman. Een kansloos verhaal dat van Bergen aan Zee een soort Zandvoort City at Sea had gemaakt.

Nu! Een zware zomerstorm, wat vallende takken, omgewaaide beuken en een paar aanrijdingen zorgen voor onnodige onrust als de politiek vanaf de tekentafel weer wat rood en rauw vlees in de arena gooit. Soms is niets doen wel degelijk een optie.’Less is more’, zeggen de Engelsen. ’Niet elke verandering is een verbetering….’, om maar eens wat tegeltjes in het gemeentehuis te hangen. Ga eens praten met de ervaringsdeskundigen uit die chique buurt. Maak van de Eeuwigelaan een rijbaan waar de auto en vrachtauto vooral te gast zijn. Investeer alleen in een solide bescherming van de bomen en de bermen. En motiveer transportondernemers om Bergen aan Zee met minder zware vrachtauto’s te bevoorraden. Dat gebeurt nu ook in oude en historische binnensteden.

Bron: Flessenpost Bergen

Deze pagina is 201 keer bekeken.